Представлен Lamborghini Revuelto: гибридный гиперкар за 42 млн рублей
Lamborghini представила флагманский гиперкар Revuelto, который призван заменить легендарный Aventador, выпускавшийся с 2011 по 2022 год. Автомобиль стал первым в истории марки подключаемым гибридом, а назвали его в честь итальянского боевого быка.
У машины четырехмоторная силовая установка — 6.5-литровый атмосферный V12, выдающий 825 л.с. и 725 Нм крутящего момента, дополнен тремя электродвигателями. Один с отдачей 150 л.с. и 150 Нм вращает задние колеса, а еще два по 150 л.с. каждый, но уже с 350 Нм, приводят в движение передние.
Пиковая мощность достигает 1015 л.с., но только при активации специального режима Corsa, ориентированного на езду по гоночному треку. Городской режим Citta ограничивает мощность до 180 л.с., а спортивный — до 907 л.с.
С места до ста Revuelto разгоняется за 2.5 секунды, а до 200 км/ч — за семь секунд. Максимальная скорость — 350 км/ч. Емкость тяговой батареи составляет 3.8 киловатт-часа: при движении только на электричестве её хватит всего на 10 км хода. На полную зарядку от сети потребуется полчаса, а от ДВС — шесть минут.
В салоне три дисплея: цифровая приборная панель диагональю 12.3 дюйма, 8.4-дюймовый центральный экран и 9.1-дюймовый пассажирский. Для помощи водителю установили комплекс из нескольких систем. Среди них — ассистент удержания в полосе, мониторинг слепых зон, адаптивный круиз и контроль поперечного трафика при движении задним ходом.
В продажу Lamborghini Revuelto поступит до конца года. Стоить он будет около 500 тысяч евро (примерно 42 млн рублей).
Lamborghini Revuelto 2024
Today is a momentous occasion as Lamborghini unveils their new flagship supercar, the 2024 Revuelto, marking the end of the Aventador’s 10-year reign. Lamborghini hails the Revuelto as the «near future» of high-performance motoring, packed with state-of-the-art technology. Despite the advanced features, petrolheads need not fret, as the classic V12 Lambo still reigns supreme.
Let’s dive into the juicy details that we’ve already been teased with. The new 6.5-liter V12 engine is boosted by three electric motors, producing a combined 1,001 hp. An all-electric mode is available, one of thirteen different configurations when considering drive, battery, and regenerative settings. The Revuelto’s monocoque chassis features the first fully carbon-fiber front structure in Lamborghini’s history. The supercar can go from 0 to 62 mph in a mere 2.5 seconds, and 124 mph in under 7 seconds, with a top speed of over 217 mph.
Now, onto something that has yet to be revealed — the body. Inside, the Y motif is present, but the three digital screens steal the show. The driver has a 12.3-inch digital readout and an 8.4-inch portrait screen in the middle, while the passenger gets a narrow 9.1-inch screen that also displays essential vehicle information. All three displays can be swiped to share information, with Lamborghini emphasizing the passenger’s role as a co-pilot. With seven drive settings and various sub-functions, there are 13 modes to choose from.
The Revuelto’s powertrain is a work of art, featuring a brand new 6.5-liter V12 engine that is lighter and more powerful than its predecessor. It generates 813 horsepower at 9,250 rpm and 535 pound-feet of torque without the need for turbochargers. Two electric motors power the front wheels, and a third motor is mounted within the new eight-speed wet dual-clutch gearbox, a first for Lamborghini. The gearbox is mounted transversely behind the engine, leaving room for the 3.8-kilowatt-hour battery pack in what used to be the transmission tunnel.
The 2024 Revuelto is a supercar like no other, pushing the boundaries of high-performance motoring. Lamborghini has once again outdone themselves, and we can’t wait to see what they’ll come up with next.
Get the best 2024 Lamborghini Revuelto Price in Russia.
Check the Most updated Price of Lamborghini Revuelto 2024 Price in Russia and detail Specifications, features and compare Lamborghini Revuelto 2024 Prices Features and Detail Specs with upto 3 Products
Представлен наследник Авентадора: Lamborghini Revuelto
Игорь Владимирский
После нескольких тизеров и анонсов проект LB744 наконец-то рассекречен. Встречайте — Lamborghini Revuelto! Этот автомобиль пришел на смену модели Aventador, которая выпускалась с 2011 по 2022 год и разошлась тиражом 11465 экземпляров. А в исторической перспективе Revuelto продолжил род флагманских среднемоторных моделей Miura, Countach, Diablo и Murcielago. Поэтому новое купе сохранило фамильные гильотинные двери, которые впервые появились у купе Countach и впоследствии были у всех 12-цилиндровых суперкаров Lamborghini.
Использование Y-образных решений в дизайне, с которыми стилисты Lamborghini начали робко экспериментировать почти десять лет назад, достигло апогея. Такую трехлучевую форму имеют ходовые огни, задние фонари, боковые воздухозаборники и другие элементы. Базовая конфигурация — с шинами 265/35 R20 спереди и 345/30 R21 сзади. Но можно заказать обувь размерности 265/30 R21 на передней оси и 355/25 R22 на задней (у Авентадора был максимум 21 дюйм).
Купе имеет новый углепластиковый монокок, для которого придуман термин «монофюзеляж». Ключевое отличие от Авентадора — композитный передний подрамник: он сделан из короткого углеволокна, пропитанного смолой, и получился на 20% легче и вдвое жестче прежней алюминиевой конструкции. В целом новый кузов на 10% легче, чем у Авентадора, а жесткость на кручение выросла на 25%, до 40000 Нм/град.
На хвосте установлено подъемное антикрыло, которое имеет три рабочих положения. Нужный режим выбирает электроника, но можно поднять антикрыло и принудительно. В целом оперение машины способно генерировать на 66% больше прижимной силы, чем у прощальной версии Aventador Ultimae. При этом модель Revuelto сохранила стопроцентную узнаваемость автомобилей Lamborghini. А вот в плане техники случилась революция.
Канонический атмосферник V12 объемом 6,5 л сохранен. Этот мотор второго поколения был разработан для Авентадора, так что списывать его пока рановато, однако проведена масштабная модернизация, вылившаяся в новый индекс L545. Установлена новая система впрыска, степень сжатия увеличена с 11,8:1 до 12,6:1, общая масса агрегата снижена с 235 до 217 кг. Модернизированный мотор веселее крутится, отсечка сдвинута до 9500 об/мин. По сравнению с двигателем модели Aventador Ultimae максимальная мощность выросла с 780 л.с. (при 8500 об/мин) до 825 л.с. при 9250 об/мин, а крутящий момент — с 720 до 725 Нм (при тех же 6750 об/мин).
Но двигатель V12 — это единственное, что осталось от Авентадора. Lamborghini Revuelto — это подзаряжаемый гибрид, для которого в компании даже придумали новое обозначение HPEV (High Performance Electrified Vehicle). Поэтому компоновка агрегатов полностью изменена. От традиционной полноприводной трансмиссии инженеры отказались в пользу системы E-4WD: для привода передних колес установлены индивидуальные электромоторы с осевым магнитным потоком и масляным охлаждением. Каждый двигатель выдает 150 л.с. и 350 Нм, а индивидуальное управление позволяет реализовать контроль вектора тяги.
В центральном тоннеле вместо карданного вала теперь расположен литий-ионный тяговый аккумулятор массой 70 кг. Его емкость невелика (3,8 кВт∙ч), зато он имеет высокие показатели энергообмена. Зарядить батарею можно заранее от розетки: предусмотрено бортовое зарядное устройство мощностью 7 кВт. Но главное, что отказ от механического привода передних колес вылился в новую компоновку заднего силового модуля.
Установленный продольно двигатель V12 развернут на 180 градусов, так что коробка передач теперь расположена не «в салоне», а поперечно на задней оси. Попутно отказ от раздатки и муфты позволил сделать кокпит более просторным. Коробка передач новая: это двухвальный восьмиступенчатый «робот» с двумя мокрыми сцеплениями. Он легче и работает быстрее, чем семиступенчатая преселективная коробка передач у младшего суперкара Huracan. Такую компоновку агрегатов в компании обкатали на трековом купе Lamborghini Essenza SCV12 образца 2020 года, хотя коробка передач там была другая.
Наконец, в одном корпусе с «роботом» у Revuelto установлен еще один электромотор с отдачей 150 л.с. и 150 Нм. Он может вращать задние колеса, но отдельное сцепление позволяет ему отключаться от коробки передач и работать исключительно в режиме стартер-генератора для запуска ДВС или подзарядки тягового аккумулятора. Пиковая мощность четырехмоторной гибридной силовой установки — 1015 л.с. Так что Revuelto можно считать уже не суперкаром, а гиперкаром. Первым в истории Lamborghini.
Кстати, в коробке передач нет реверса. Двигаться задним ходом новый суперкар Lamborghini сможет только на электротяге. Полного заряда батареи хватит только на 10 км пробега в электрическом режиме (в любом направлении). По умолчанию за движение в электрорежиме отвечают только передние моторы (да-да, переднеприводный Lamborghini…), но, если электроника распознает скользкое покрытие и потребуется полный привод, а в батарее будет достаточный заряд, система перейдет в полноприводный режим с использованием заднего электромотора. Или же просто запустит V12.
Revuelto имеет полноуправляемое шасси, стандартные углерод-керамические тормоза и аж тринадцать комплексных ездовых режимов электроники. Например, в самом мягком пресете Citta («город») мощность гибридной силовой установки ограничена на отметке 180 л.с., а полная отдача в 1015 л.с. доступна только в наиболее экстремальном режиме Corsa («гонка»). Подвеска типа push-rod с горизонтальными амортизаторами осталась в прошлом: Revuelto имеет классическую двухрычажку спереди и сзади с привычными стойками.
Сухая масса нового гибридного купе — 1772 кг против 1550 кг у модели Aventador Ultimae. С полностью заряженной батареей Revuelto может разогнаться до «сотни» за 2,5 с против 2,8 с у последнего Авентадора. Ускорение до 200 км/ч занимает «менее семи секунд» вместо 8,7 с. А вот максимальная скорость снизилась: заявлено «более 350 км/ч» вместо 355 км/ч. Какие характеристики будут с разряженным аккумулятором, в компании не уточнили.
В салоне нового купе уже не два, а три дисплея. Приборы отображаются на экране диагональю 12,3 дюйма, на центральной консоли установлен вертикальный дисплей на 8,4 дюйма, а вдобавок перед пассажиром (как у современных моделей Ferrari) появился вспомогательный тачскрин диагональю 9,1 дюйма. С него можно управлять медиасистемой, плюс на нем дублируются показания спидометра и некоторые телеметрические данные. В отделке салона впервые для Lamborghini использовано вторсырье.
В продаже Lamborghini Revuelto появится уже во втором полугодии. Но в портфеле компании уже набралось заказов на два года вперед. Цена еще не обнародована, ясно лишь, что новый гиперкар окажется дороже модели Aventador SVJ (минимум 350 тысяч евро), но все же уступит прощальной версии Ultimae (от 468 тысяч евро).
2024 Lamborghini Revuelto
2024 Lamborghini Revuelto First Look Review: A Raging Bull Of Firsts
If the extremely exclusive Sian was Lamborghini giving us a taste of its electrified future, the Revuelto — a name that CarBuzz discovered as a trademark a year ago — is the full buffet. Codenamed LB744 and effectively replacing the Aventador Ultimae, the Revuelto is finally here.
Whereas the Sian came with supercapacitor technology that saved weight but added tremendously to its price, the Revuelto uses a more conventional lithium-ion battery to create Lamborghini's first HPEV (High Performance Electrified Vehicle). With a new V12 and three electric motors, the Revuelto makes over 1,000 horsepower combined, edging even the magnificent Ferrari SF90 Stradale in that respect. Traditional Lamborghini traits like the scissor doors, elaborate styling, and high-revving V12 live alongside new facets to the Italian marque's mid-engined supercar formula, like an electric driving mode and a front structure made entirely from carbon fiber. It pushes the envelope in every sense, yet it appears that the Lambo DNA remains firmly intact.
Lamborghini
Lamborghini
Lamborghini
Lamborghini
When Is The Lamborghini Revuelto Coming Out?
The release date for the Lamborghini Revuelto is expected to be later in 2023 as a 2024 model, following its reveal in March 2023.
2024 Lamborghini Revuelto Price And Competition
As a groundbreaking hybrid replacement for Lamborghini's premier supercar, the Aventador, the price of the 2024 Lamborghini Revuelto coupe is likely to be, well, revolting for anyone outside the top 1%. We don't know what the official MSRP is just yet, but considering that the Aventador Ultimae started at a cost of just under $500,000 in the USA, it would not be a shock if the Revuelto got close to $600k.
As for the Lambo's rivals, Ferrari already has a high-powered hybrid supercar in the form of the SF90 Stradale. It also has three electric motors but a twin-turbo V8 instead of the Lambo's V12. Although the SF90 Stradale just about falls short of the magic 1,000-hp mark, it matches the Lambo up to 62 mph. If you want to save somewhere in the region of $200,000 and are vehemently against electrification in cars of this stature, the Aston Martin DBS V12 is a more old-school alternative, but will be blown away by the Italian hybrid twins.
Lamborghini
Lamborghini
Lamborghini
New Lamborghini Revuelto Exterior And Colors
Lamborghini’s head of design says that «the Revuelto is adrenaline made visible,» and that is an apt description of this visual masterpiece. The shape is perhaps too busy to be called beautiful in the way the SF90 Stradale can, but the exterior design of the Lamborghini Revuelto is more challenging and arresting than that of its main rival. In this segment, that counts.
Lamborghini describes the design language as introducing a new Space Race, whereby the traditional mid-engined supercar body has adapted to the requirements of electrification.
Although clearly a modern Lamborghini, the design draws inspiration from numerous V12 legends in the marque’s lineage. The proportions based on a single longitudinal line echo those of the 1971 Countach prototype, there are touches of the Diablo, and the inclined front harks back to the Murcielago. The Y-shaped daytime running lights in front have more in common with the Sian than the Aventador, and the carbon-fiber hood is pointier than on the Aventador.
There are several aerospace elements that have been implemented, including the blades in front that link the splitter directly to the hood. Behind the front wheel arches are fins that guide airflow along the sides of the Revuelto. A floating blade on the rear fender is a striking touch, and even the door handles have been aerodynamically designed with their Y-section wing profile. This diverts air from the hood to the the fins on the side, and thereby towards the radiator.
Lamborghini
Lamborghini
Lamborghini
20-inch wheels in front are complemented by 21s at the back, and these are wrapped in bespoke Potenza Sport premium high-performance tires from Bridgestone. With run-flat capability, the car can still be driven after a puncture for around 50 miles at a speed of 50 mph. Bridgestone Potenza Race tires will be available speicifically for track use, and custom Bridgestone Blizzak LM005 tires can be equipped for winter use. The vertically-opening scissor doors are a Lamborghini staple and look as spectacular as ever when opened.
As you make your way to the rear of the car, things only get more exciting. The V12 is fully exposed like the work of art that it is, and it leads to the twin hexagonal-shaped tailpipes. These are positioned between the taillights with a Y shape that mirrors the front DRLs. Lower down is an enormous diffuser which extracts airflow from the underbody. Four rear vortex generators, fins on either side of the front bumper, and NACA ducts in the front of the rear wheels are all tasked with optimally managing airflow.
Overall, Lamborghini has been able to boost the aerodynamic load by 33% in front and 74% at the back compared to the Aventador Ultimae.
Customers will be able to choose from 400 bodywork colors for the Lamborghini Revuelto, including the fiery orange seen here. We also anticipate unique liveries, brake caliper colors, wheel finishes, and more being on the menu, so two identically configured Revueltos coming out of the factory will be highly unlikely.
Lamborghini
Lamborghini
Lamborghini
Lamborghini Revuelto Dimensions
The final specs and dimensions of the new Lamborghini Revuelto coupe have not yet been published, but accommodating the electric components may have increased its overall size. Lambo says that a new roof design affords just over an inch of additional rear headroom, so the car could be marginally taller than the Aventador Ultimae's height of 44.7 inches. The Ultimae has a length of 191.7 inches and a width of 89.5 inches, so we could see slight increases in both of these, too.
Lamborghini has not specified how much the Revuelto weighs, although it does officially have the best weight-to-power ratio in the company's history at 1.75 kg/CV (metric weight to horsepower). The car produces 1,015 CV, so a rough calculation tells us that it'll weigh around 3,916 lbs. The Ultimae has a dry weight of 3,417 lbs, so the new car is clearly heavier. However, key Revuelto components are lighter, such as its 10% lighter monofuselage compared to the Aventador's chassis and the 20% lighter front frame. This is, in fact, the first super sports car that has a front structure made from 100% carbon fiber.
Overall, although heavier than before, Lamborghini has shed pounds in key areas while adding significant power, so all signs point to the Revuelto being a magnificent drive.
Lamborghini
Lamborghini
Lamborghini
Lamborghini Revuelto Engine And Performance
There is much to cover here, so bear with us. This car represents such a fundamental breakaway from Lamborghini supercar tradition that the automaker has conjured up a new acronym for it, namely HPEV (High Performance Electrified Vehicle) — the first of its kind.
Before taking into account the electrification, the engine in the Lamborghini Revuelto plug-in hybrid sounds reassuringly familiar. Mounted longitudinally and midship, the 6.5-liter naturally-aspirated V12 codenamed L545 is a marvel on its own. It's the most powerful and lightest 12-cylinder engine ever from Lamborghini, weighing over 37 lbs less than the Aventador Ultimae's mill while being more powerful. The V12 delivers 814 hp at a scorching 9,250 rpm, but you can further extend it to 9,500 rpm. Peak torque is 535 lb-ft at 6,750 rpm. Four-wheel drive is also retained, but this is where tradition begins and ends for this car's deeply complex powertrain.
Whereas the Aventador Ultimae's V12 was solely responsible for directing power to all four wheels, the L545 only powers the rear wheels. Two new electric motors have been added to the front axle in the Revuelto, each powering a front wheel. But there is also a third electric motor, this one nestled above the new eight-speed double-clutch automatic transmission. Based on the driving mode and conditions, this third motor will add more power to the rear wheels in concert with the V12.
Lamborghini
Lamborghini
The transmission replaces the sometimes unrefined single-clutch seven-speed unit used previously, but its placement also marks a radical departure: the eight-speeder is located transversally behind the V12 engine, as this frees up space for the lithium-ion battery that provides energy to the electric motors. This layout also keeps the wheelbase relatively compact and aids the overall weight distribution. You have to go all the way back to the Miura in 1966 and the Essenza SCV12 to find the only other Lamborghini V12 models that had a rear transverse gearbox.
The rear-mounted motor functions as a starter motor and generator too, and produces 148 hp and 111 lb-ft on its own. As for the oil-cooled axial flux motors in front, they each make 148 hp. Combined, the new Revuelto generates an obscene 1,001 hp, while another 258 lb-ft is added from each front electric motor.
With more power sources than a trio of Ultimaes, the Revuelto delivers knockout acceleration. The 0-62 mph time is 2.5 seconds (three-tenths quicker than the Ultimae despite the extra weight), and 0-124 mph takes under seven seconds (8.7 for the Ultimae). Lamborghini claims a top speed of over 217 mph.
Lamborghini
Lamborghini
The manner in which all of this comes together is quite remarkable. The front motors are capable of electric torque vectoring (another first for Lamborghini), and when in its purely electric mode, the Revuelto becomes something alien to Lambo supercars: silent, and front-wheel drive. When required in this mode, the third electric motor will lend a helping hand and occasionally direct power to the rear wheels. The two front motors also provide reversing, but if more traction is needed when going backwards, the rear electric motor will once again kick in.
To meet the new powertrain's demands, the eight-speed transmission uses a wet double clutch, and the new eighth ratio optimizes efficiency and drivability when on the highway. A continuous downshifting feature can drop down multiple gears when braking using the left paddle.
Because of the unique layout and multiple electric motors, Lamborghini says that the car has up to 13 different driving experiences. Citta is the most efficient mode, with power limited to just 180 horses, and Corsa is the most extreme mode that unleashes the full 1,001 hp. The rear wing can also be positioned according to the driving mode or can be set manually. It can aid with creating minimum resistance in electric mode for economy, or provide more stability at high speeds in low drag position, for example.
But to ensure that it also corners with the precision expected of it, the car has four-wheel steering, stiffer anti-roll bars, and a 4% larger front footprint (compared to the Ultimae). Stoppers are Carbon Ceramic Brakes Plys with ten-piston front calipers and four-piston calipers at the back, along with larger brake discs than on the Ultimae.
Lamborghini
Lamborghini